Wat is Pilates?

 

Pilates is een trainingsmethode voor het lichaam, die in het begin van de 20e eeuw ontwikkeld is door Joseph Pilates. Het doel is het creëren van een evenwichtig spiersysteem, waarin overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren weer worden geactiveerd. Op deze manier ontstaat er een groter evenwicht tussen de verschillende spiergroepen. De training richt zich in eerste instantie op het activeren en trainen van het "powerhouse". Het “powerhouse” wordt gevormd door de diepliggende buikspieren, de bekkenbodemspieren en de stabiliserende rugspieren rond de wervelkolom. Door training van het "powerhouse" ontstaat een "korset" van spieren dat steun en stabiliteit aan de wervelkolom en het bekken geeft. Als dit centrum krachtig is, dan richt zich de wervelkolom vanzelf in haar natuurlijke houding. De wervelschijven duwen niet meer op elkaar, de schouders staan weer boven de heupen en het lijf wordt letterlijk langer. Hierdoor krijgt het lichaam een meer gestroomlijnd uiterlijk. De oefeningen zijn zacht van aard, maar hebben een zeer diepgaande werking. De oefeningen worden langzaam en zeer bewust uitgevoerd; de ademhaling staat hierbij centraal. De resultaten ven het regelmatig beoefenen van Pilates zijn ondermeer: een soepele en sterke rug, een plattere buik, sterke, lange spieren en een verbeterde houding en bloedsomloop.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wat is er zo bijzonder aan Pilates? 

De manier van trainen maakt Pilates tot een bijzondere methode. Allereerst combineert Pilates de voordelen van Yoga (souplesse en concentratie) met de voordelen van kracht-training (spierkracht en conditie). Zo wordt je lichaam niet alleen krachtiger, maar tegelijkertijd ook soepeler en beweeglijker en worden oude spierblokkades opgeheven. Andere belangrijke trainingsaspecten zijn concentratie en coördinatie. Het gaat er niet om een oefening honderd keer zonder aandacht of krampachtig te herhalen. De bedoeling is de beweging gecontroleerd en geconcentreerd, met volledig bewustzijn, uit te voeren. Dit gebeurt in een zacht ritme, het tempo van de eigen ademhaling. Deze mentale aanwezigheid bepaalt de kwaliteit van de training.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wat onderscheidt Pilates van andere trainingsmethoden? 

Binnen de Pilatesmethode: • worden er steeds meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind, waardoor het lichaam als een geheel en in balans ervaren wordt; • worden de bewegingen op het ritme van de eigen ademhaling uitgevoerd; • staan vloeiende en vanuit het centrum gecoördineerde bewegingen centraal; • worden de oefeningen geconcentreerd uitgevoerd. Dat maakt het verschil tussen het onbewust uitvoeren van oefeningen en het volledig ervaren van de beweging en het lichaam; • wordt gebruik gemaakt van het voorstellingsvermogen d.m.v. visualisaties. Hierdoor is het makkelijker spieren aan te spreken die onbekender of minder bewust zijn.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wat zijn de effecten? 

Als je start met Pilates training zul je als snel ervaren dat je lichaam anders, sterker en krachtiger aanvoelt en er ook anders uit gaat zien. De effecten van de Pilates training staan hier op een rijtje. Stabilisatie Pilates versterkt de stabiliserende spieren van ons lichaam. Deze zijn hoofdverantwoordelijk voor onze belangrijkste lichaamshouding, het recht op staan en lopen. Ze ondersteunen en ontlasten de wervelkolom en het bekken en zorgen voor een correcte houding. 

Coördinatie 
Naast kracht wordt vooral de coördinatie verbetert. Dit uit zich in een betere motoriek, evenwicht en snellere reactie. 

Conditie
Uw lichamelijke conditie verbetert. Spieren worden actiever en de stofwisseling wordt gestimuleerd. U voelt zich fitter en actiever. 

Balans 
Door de verschillende spiergroepen op nieuw in balans te brengen, zal pijn uit overbelaste spieren en gewrichten verminderen of zelfs verdwijnen. 

Souplesse
U spant en verlengt uw spieren tegelijkertijd. Hierdoor wordt u niet alleen krachtiger, maar beweegt u ook soepeler. 

Ontspanning 
Spanning, veroorzaakt door een verkeerde houding, wordt geleidelijk afgebouwd. Door nieuwe bewegingspatronen aan te leren, ervaart u uw lichaam als meer ontspannen en tegelijkertijd (veer)krachtiger. 

Lichaamsbewustzijn 
Door een sterker lichaamsbewustzijn voelt u aan wanneer uw lichaam uit balans raakt. Zo kunt u sneller uw lichaamshouding of beweging aanpassen. Een vrij en moeiteloos bewegen tot gevolg!