Pilates tijdens de zwangerschap

Pilates tijdens de zwangerschap is voor zowel moeder als baby van onschatbare waarde. De innerlijke rust in combinatie met de fysieke training is een perfecte basis om de zwangerschap in balans te beleven. 
Tot ca. 15 weken is het mogelijk de groepslessen te volgen. Naarmate het kind, en dus ook de buik gaat groeien, zullen er steeds meer oefeningen in de groepslessen zijn, die niet meer fijn voelen en die ook niet meer zinvol voor je zijn. Het lesprogramma van de groepslessen sluit niet meer aan bij jouw behoeften en wensen. Je kan de overstap maken naar de zwangerschapscursus. Deze cursus duurt 12 weken en kan daarna zelfs per week worden verlengd. 

In de cursus wordt aandacht besteed aan het creëren van een algemeen goede stabilisatie van de rug en het ontwikkelen van een goede controle over de dieper liggende buikspieren. Deze spelen een hoofdrol voor de stabilisatie van je onderrug en het bekken. Met het toenemende gewicht zullen je onderrug en het bekken het steeds zwaarder krijgen. Een goede stabilisatie is de basis voor een goede houding. Hiermee kunnen later veel zwangerschap kwalen voorkomen en verlicht worden. Daarnaast is er gericht aandacht voor ademhaling, balans en coördinatie, deze onderdelen zijn essentieel bij het steeds groter worden van je buik, maar met name de ademhaling speelt een belangrijke rol bij je bevalling. Een natuurlijke ademhaling zorgt voor rust, concentratie en helpt jou de weeën goed op te vangen Verder richt de cursus zich op tillen, draaien, bukken tijdens je dagelijkse bezigheden. Juiste voedingshouding, opvangen van je weeën en het leren omgaan met pijn.  

 

Kosten cursus: € 155,-incl. reader en stabilitybal   

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Pilates na de zwangerschap 

Na de zwangerschap is Pilates zeer geschikt om de spieren die door de zwangerschap verzwakt zijn, weer op te bouwen. Dit kan zowel na een natuurlijke bevalling als na een keizersnede. Afhankelijk van de situatie is het mogelijk in te stromen in de basic lessen, echter voor een optimale start en de juiste persoonlijke aandacht kan je kiezen voor Mamalates (zie info hieronder). 
De aandacht in de training na de zwangerschap gaat in eerste instantie uit naar de diepliggende buik- en de bekkenbodemspieren. Vaak is het gevoel voor het eigen lichaam na de geboorte van een kind sterk veranderd. Spieren die voor de zwangerschap makkelijk te controleren waren, lijken wel verdwenen te zijn. Het vraagt enige aandacht en geduld om weer de nodige controle en het bewustzijn over deze spieren terug te krijgen. Het gerichte trainen van de diepliggende buikspier en de bekkenbodemspieren heeft een sterk preventieve werking op eventueel later optredende problemen zoals incontinentie en rugpijn. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mamalates (Pre Natale)

Voor alle mama’s die de cursus Zwanger & Pilates hebben gevolgd is er de mogelijkheid op een rustige, veilige en verantwoorde manier weer te starten met pilates. Bij de Mamalates introductie zijn de groepen klein, er is persoonlijke aandacht.
Deze introductieles duurt twee uur en brengt je opnieuw in contact met je lichaam. (Zie info hierboven). Het geeft je vertrouwen, balans en evenwicht die jij als moeder zoekt. Ervaar het zelf en geef je op.

 

Kosten 30 euro per les.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Woensdag

18.30 – 19.30 uur Zwanger & Pilates